söndag 15 april 2012

Verbena



Finns det någon blomma i trädgården som jag absolut
inte kan vara utan en endaste sommar. Då är det verkligen
Verbenan. Närmare bestämt Verbena Bonarensis, Jätteverbena.
Den är i mina ögon magisk.
Så otroligt ståtlig med sin höjd i rabatten, eller för
min egen del, i köksträdgården.
Kulören är vackert lila. (jag som inte ens gillar lila)



Fjärilarna verkar älska den lika mycket som jag själv.
Av en enda liten planta får du en så otroligt stor
och kraftig växt. Tålig är hon också. Om det så är storm
så håller hon sig upprätt.
Jag brukar klippa ner mina plantor när de kommit upp
en bit, allt för att den ska grena sig så mycket som möjligt.

Kram
Linda

1 kommentar:

  1. Jag tror jag läst att just verbena drar till sig fjärilar, och det låter som en växt jag ska prova också. Jag gillar lila.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera