torsdag 19 maj 2011

Rabarberpaj



Tiden är inne för att skörda rabarber.
Äntligen. Jag är barnsligt förtjust i den syrliga
godbiten. Tänkte att jag skulle bjuda er på
en PAJ idag. Alldeles gudomligt god.....


Här kommer receptet för er som vill prova:
RABARBERPAJ MED MARÄNGTÄCKE

Pajdegen:
2,5dl vetemjöl
0,5dl kokos
150g smör
2msk florsocker

Gör degen. Låt vila i kylen ca.10min.
Tryck ut i form med löstagbar kant, gärna
någon centimeter upp på kanten. Nagga.
Grädda 200grader i 5min.


Fyllning:
500g rabarber
1dl strösocker
1msk potatismjöl

Blanda fyllningen häll i det förgräddade
pajskalet, grädda ytterligare ca.15min.


Maräng:
Vispa 4äggvitor hårt.
Tillsätt 1,5dl strösocker

Bred marängen över pajen. Grädda tills den
fått fin färg.Sänk till i 150 grader.....


Jättegod!

Kram
Linda

12 kommentarer:

  1. ser så gott ut dendär pajen. måste prövas! får dock vänta lite på rabarbern ännu =)
    ha en bra dag!
    susanne

    SvaraRadera
  2. Katarina (Kalmarrr)torsdag, 19 maj, 2011

    Mumsigt :) ikväll lagar vi "lindas pastagratäng med fetaost" :)

    Vi kanske ses på karnevalen förresten.. om du är ute i svängen så att säga :)
    kramen

    SvaraRadera
  3. Så frestande det ser ut, du måste vara populär som bakar så gott till familjen. Marängen gjorde den extra god tror jag.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Å den både ser god och låter god:)Den ska jag helt klart spara receptet på.
    Ha en fin dag.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet...den ser ut om en dröm!
    Mums...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Ser sååå gott ut, måste testas. Tack!
    Marianne ♥

    SvaraRadera
  7. Mums, det var en ny paj för mig och måste såklart testat.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  8. Hej min vän!

    Här sitter jag (klockan är 23:04....) har nyss cyklat hem från EM-skiftet, skulle kunna ge vad som helst för en bit av denna rabarber paj!♥

    Nästa vecka är jag ledig, kanske kan vi ses då?

    Kram M.

    SvaraRadera
  9. Åh tack så mycket, den ser underbart god ut.

    Trevlig helg

    Kram Dessie

    SvaraRadera
  10. Åhhhh älskade Mia.
    Gärna....jag saknar Dig.

    Stor kram

    SvaraRadera
  11. Guuuuuuud detta måste jag prova..... :-) Malin

    SvaraRadera