lördag 18 december 2010

Julgodis






Jag har gjort Julgodis.
I senaste numret av Magasinet fanns ett
julgodis som jag bara var tvungen att prova.
Men det fanns inget recept på den. ???
Så jag gjorde ett eget från vad jag såg.
Här är resultatet och jag kan säga att de
ÄR försvinnande GODA.
För er som vill ha receptet Ni fortsätter scrolla,
men med risk för Tennisarm.....
Jag la ett bakplåtspapper i en avlång brödform.
Smälte MÖRK choklad och även lite VIT choklad,
hällde ner i botten av formen.
Hackade nötter blandade med smält nougat
fick bli lager nr.2.
Nästa blev hackade nötter igen som jag
blandade med en seg sås jag gör till en kaka
ibland.
50g smör
1dl socker
1dl mjölk
1msk kakao
1msk vaniljsocker
( Koka ca.20 minuter, ska vara ganska så tjock )
Sist hade jag på chokladkulor för
dekoration. Ställ svalt för att stelna.
Skär i bitar.
KLART!
Ta det lugnt i snöstormen.
Kram
Linda

11 kommentarer:

  1. Ser jättesmaskigt ut! =)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Gott! Vad bra att du gjorde eget recept. Här har det snöat rejält, och jag har kört bil hela tiden. Mådde bättre idag så vi åkte till skogen och högg gran.
    Ha en mysig em och kväll
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Hej goa Linda! Åhh vilket smaskigt godis och vilka fina burkar! Jag gillar dina bilder jättemycket i dag! Stor kram från Maria

    SvaraRadera
  4. Vilka godbitar det riktigt vattnas i munnen.
    Jag förstår att de är goda.
    Undra om de lägger sig runt magen:o)

    Ha en fin Söndag
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  5. MEN HALLÅ utan att gå efter recept! Aäger jag som slaviskt följer alla recept, så tänker slaviskt följa ditt också ska bara åka och handla ingredienser först.......kram Malla

    SvaraRadera
  6. Ser jättejättegott ut!
    Själv ska jag nog akta mig för att göra mer julgodis. Tendensen är nämligen att det är jag själv som äter upp det mesta. En liten godis i förbifarten då och då och - hoppsan! - så var det slut...

    // AH

    SvaraRadera
  7. De ser smaskiga ut, får se om jag gör något julgodis i år. Burkarna är jättefina är de från Greengate?
    Önskar dig en skön fjärde advents kväll
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Gör ett nytt försök att sända en kommentar får vi se om det blir 2. Receptet finns på sidan 35 "En himmelrigs mundfuld" Dina ser också jättegoda ut med kola(originalet har nougat). Vad duktig du är som hittar på egna recept

    SvaraRadera