tisdag 29 juni 2010

Strandmat




Ni får se den nya tallriken idag igen....
Idag med nybakade piroger.

:=)

enkelt å gott att ta med till stranden
i sommartider
som vi njuter av just nu.

:))





Lätta är de att göra oxå.....
Här kommer receptet om du vill prova.





(mumsiga små piroger)


Köttfärspirog


Deg:

75g smält smör
25g jäst
2dl mjölk
7,5dl vetemjöl
1nypa salt

Blanda. Låt jäsa 30min.

Fyllning:

500g köttfärs
2 finhackade gula lökar
1 burk finhackad konserverad svamp
1dl finhackad persilja
1dl chilisås
salt, peppar

Fräs lök å köttfärs i stekpanna.
Blanda i övriga ingr. och blanda
väl.
Kavla ut degen.
1 STOR eller flera små. Lägg fyllningen
som en ås mitt på. Vik över degen,
vänd upp å ner på pirogen,
lägg den på plåten med skarven nedåt.

Pensla med ägg.
Strö över lite flingsalt.

Grädda i 200grader ca.20min.

Jättegott!

Kram
Linda


6 kommentarer:

  1. Låter gott. Jag ska prova med quornfärs eftersom jag inte äter kött men övriga får med köttfärs. Tack för ett bra recepttips. Ha det så gott i sommar och på er semester som kommer allt närmare. Kram Britt-Inger

    SvaraRadera
  2. Det ser gott ut, men det prövar jag sen. Unnar mig en liten brödfri kur som bäst! ;o) Njut nu av dagarna och din mat vid stranden! ♥

    SvaraRadera
  3. Hej på dig! frun har sagt åt mig länge nu att jag måste titta in, nu gör jag det:)

    Snyggt! Jättefina kort, och tack för receptet på piroger. Jag lovar, att inom en snar framtid serera dom till min fru och småttingar.

    Nu är det bara trädgårds/hus visningen kvar, även där är det min fru som säger att jag måste titta förbi hemma hos er. Vart bokar man in sig ;)

    SvaraRadera
  4. Ser supergott ut, perfekt ta-med mat.
    Här har vi fått regn idag, men det är bra då växer svampen.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Vikarien......Om du visste vad jag skrattar.....
    :)

    Jag ska allt se till att fixa den där bokningen,jag tar det med min sekreterare.
    ;)

    Jag tycker bestämt att du ska bjuda familjen på dessa piroger.
    Tack för titten.

    Hej hopp.
    Linda

    SvaraRadera
  6. Mmmmm vilka fina och goda Piroger!! Tack för receptet! Kram Maria

    SvaraRadera