tisdag 5 januari 2010

Hur duktig är inte JAG?!



Aldrig någonsin har det hänt.
Aldrig!
När hösten är över och pelargonerna har
gett mig ännu en sommar med fantastisk
blomning, är det så himla lätt för mig att
gå raka vägen till komposten.






Men i höstas tänkte jag, nu ÄR det
allt dags.
Att ta sig tiden att spara alla vackra
Mårbacka pelargoner över en vintervila.
De skulle få skräpa hur mycket de ville, kräva
lite vatten av mig någon enstaka gång.
Trängas i fönstret i källaren.
Hur svårt kan det vara?





Tänk att jag klarade det!
1o underbara Mårbacka pelargoner har jag
alltså idag plockat fram från sin vintervila.
Plockat bort alla vissna blad, planterat om,
vattnat och snart ska de även få lite gödsel.





Visst är de fula som stryk nu?
Men snart.
Riktigt snart. Är det stora som kastanjeblad.
Hur duktig är inte JAG?!
Glöm bort snödrivorna och den iskalla kylan
som vi har utanför husknuten ett litet ögonblick.
Dröm er bara lite framåt.
blommar pelargonerna i högan sky............
Underbart!
Puss & Kram
Linda

18 kommentarer:

  1. Grattis! Det var verkligen bra gjort.Jag måste erkänna att jag är riktigt dålig på att övervintra blommor. Jag kastar faktiskt bort mina pelargoner när sommaren är över. Men i höstas sparade jag en som det faktiskt är liv i ännu. Vi får se hur länge den orkar hänga med.
    Ha det bra. Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja jag är då riktigt stolt!
    Kasta dem är ju väldigt enkelt,men att prova övervintra är det än så länge värt.

    Ha det gott i vinterkylan.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Dom ser bra ut, gröna och fina. Snart har du ljuvliga blommor till våren. Jag har kört den enkla varianten, tyvärr! ser jag nu. Ha det gott.
    Kramar till dig vännen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Haha...
    Det är ju det jag menar!
    Det är så himla enkelt att kasta dem.

    Men till nästa säsong får du allt testa!

    Kram från mig.

    SvaraRadera
  5. Men åååh vad jag längtar till sommaren nu....
    Jag har faktiskt oxå sparat två vita rosenknoppspelargoner, får se om jag får fart på dom =)

    Ha det gott i vinterkylan, här hade vi 29 minus(!!!) i natt vid 3, nu är det "bara" -25!

    Stor kram /Malin

    SvaraRadera
  6. Pelargoner är knepiga. Jag hamstrar en hel hög och bevarar dem över vintern, men sen när våren kommer vill jag ha nya ändå. Det är det där med att plantera om, som jag missar. Ha det bäst! ♥ Ann-Lis

    SvaraRadera
  7. Hm... hur ska jag säga det utan att göra bort mig??

    Linda! du har två härliga barn, du har fyllt 30år, du har blivit fru... ja det är så det blir när åren går...

    Visst är det härligt när man upptäcker och uppskattar nya saker i livet :=)

    Kram till dig från mig!

    SvaraRadera
  8. Malin,visst får man lite vårfeeling i den bistra vintern?

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  9. Ann-Lis,det går aldrig att få för många av dessa juveler.
    Jag kommer nog oxå inhandla en å annan ny.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  10. HAHAAAAAAAAAAAAAAAAA......

    Mia,inte har du gjort bort dig.

    Jaha,det verkar som om det är lite som gör mig glad.
    ;)

    Kräm kräm

    SvaraRadera
  11. Tänkte mer på att åren går, du är ju snart lika gammal som mig! :)

    Det är väl inga små saker du har lyckats med?
    och det här senaste med blommorna är verkligen en bedrift!!!

    Det finns så mycket kärlek i dig så våren kommer nog med en väldig fart när vårkänslorna blommar ut! Hi hi...

    Jag e så glad i dig min vän! kram M

    SvaraRadera
  12. Ha!

    Jaså,var det så du tänkte!
    :)

    Då var det ju jag som gjorde bort mig.....

    Det bjuder jag på söstra mi........

    Kram igen.

    SvaraRadera
  13. Ska man ta fram dem redan. Undrar just om mina lever.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  14. Kände att det var nog bäst att jag tog hand om innan det var försent!

    Tror nog allt att det finns liv i de du har.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  15. Jo, men Linda du är ju alldeles, alldeles fantastiskt duktig!
    Jag har prövat flera gånger men inte lyckats. I och för sig så kan man väl inte säga att jag direkt har lagt ner min själ i det. Och det var dumt det för mina stackare dog och dina kommer att bli hur fina som helst!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  16. Hahaaa,du är för härlig!

    :)

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  17. Nämen Linda, grattis på dig!!!
    Så flitig du har varit och sparat dessa blommor över vintern.
    Du måste ha gröna fingrar! Jag har det INTE.
    Gjorde som du gjorde nu, förr i tiden. Sparde pelagonierna över vintern. Men de DOG ALLTID!
    Stammen blev brun och torr..dog.
    Jo, jag vattnade en skvätt i bland. Men jag undrar om de inte stog för varmt??
    Hur som haver, så slänger jag dessa fina blommor efter varje sommar.
    Men nu blev jag sugen på att prova igen. De är ju såååå vackra!!!!
    Snygga kort du fick till på dem! :)

    Nu ska jag snyta näsan... ja, jag är förkyld igen vännen!! Efter magsjukan kom förkylningen med hostan tillbaka. Tänk att vi har legat sjuk hela jullovet. Hur kul är det!?!
    Mellan varven har vi utfärdat en del saker i alla fall. Hallen har börjat sin förvandling. Det kommer bilder senare på det ;).

    Du får ha det så bra i kylan Linda, så hörs vi snart igen! Raggsocks kramar till dig / Åsa.

    SvaraRadera
  18. Härligt att jag lyckas med att inspirera dig till att prova igen....

    Lycka Till!

    Men fy så tråkigt att ni varit så sjuka om o om igen!
    Hoppas att Ni kryar på Er nu då.

    Ska bli spännande att se bilder på er hall.
    :)

    Stor kram
    Linda

    SvaraRadera