tisdag 12 januari 2010

Baktider.....

Hej alla underbara.


Ja, just nu tror jag minsann att vi har bakstuga
här hemma. Två inlägg på raken om kakor.
Hoppas ni står ut.

Ni som inte är rädda för
TENNISARM kan ju gärna forstätta att scrolla
ner för att följa den här ljuvliga kakan.









Kokoskladdkaka

Ni som är rädda för socker kan ju hoppa i
längdskidorna nu istället, ni andra läser
vidare...........







Vispa 4ägg
6dl strösocker ????????????

Riktigt pösigt.






Tillsätt

3dl vetemjöl
8msk kakao
2tsk vaniljsocker
2krm salt
175 g smält smör









Vispa ihop!

Häll smeten i en ugnsform som är täckt med
bakplåtspapper.
Grädda i ca.15min. 200grader



Gör under tiden en kokossmet,

75g smör
2dl socker
1 1/2 dl grädde
1dl sirap
1 påse kokos

Koka ihop i en kastrull.
När kakan gräddats i ca. 15min,
häll över smeten över kakan.






Grädda ytterligare ca.10min.


Ta ut.
Låt svalna. Skär i rutor.

Vips så är kalaset räddat om man gillar
kladdkaka och kokos förstås.

Men vem gör inte det?







Nu ska jag ta med mig barnen ut och göra
en koja under en gran i skogen.

Där ska vi mumsa på varmchoklad
och denna goda kaka.


Hoppas det smakar.

Kram
Linda

21 kommentarer:

  1. Åhhh vad mysigt!!!!!Smarrig kaka och varm choklad va gott.HA EN HÄRLIG DAG VARMA KRAMAR Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Heeeeeeeeej, 4 st som svarat JA på inbjudan...... :-) redan......kram

    SvaraRadera
  3. Hej Rita.

    Ja det har varit en KUL dag vill jag säga.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Å vad härligt med kojbygge, god kaka och varm choklad ! Låter riktigt mysigt :)
    Kakan verkar jättegod, synd bara att kläderna har krympt över julen ;)
    Ha det bra. kram Kicki

    SvaraRadera
  5. Pedagogiskt upplägg och verkligen frestande det där. Hoppas ni fick en mysig stund! ♥ Ann-Lis

    SvaraRadera
  6. dreglade så tangentbordet är blött!!!!

    annbritt

    SvaraRadera
  7. Låter gott, och kolakakorna måste jag genast prova. Jag har ett recept som jag brukar göra men jag får aldrig till dem riktigt... de flyter ut o blir jätteplatta :(
    Hellre bakning än skidåkning - med råge!!!

    Och jag vill oxå ha sockerlådor... jag får väl ta mig till något loppis/auktion snart! Du har det sååååå fint hemma. Själv har jag bara den röriga stilen... kanske skulle hyra in dig som konsult?!!

    Ha det bra - vi ses!
    Kram,

    SvaraRadera
  8. Kicki............HAHAAAAA!
    Den var bra. Grejen är den att jag har tagit den versionen PÅ RIKTIGT en gång!
    ;D

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ann-Louise,receptet på kolakakorna är superlätt.Jag älskar att baka,men småkakor är inte min grej.Men dessa klarar jag av.
    PROVA!

    Sockerlådor är trevliga som bara den.Som sagt håll utkik på loppisar. Jag fick en till på auktion i helgen. :)

    Hahaa,konsult?
    Njaaa,jag vet inte.Du får gärna titta in till oss nån gång om du vill se och kanske vill ha lite inspiration.Om jag nu kan bidra.......

    Stor kram till dig.
    linda

    SvaraRadera
  10. AnnBritt o ann-Lis den är verkligen alldeles för god denna kaka.
    Men vad annars efter allt som är i!

    :)

    Kram från mig

    SvaraRadera
  11. Hej Linda. Vi ska ha bakstuga imorgon då dagis är stängt o då måste jag bara prova denna. Tror du det går att frysa?
    Sedan tycker jag att det är dags att öppna butiken nu... ;) Är fortf sugen på vita skåpet.
    Men jag kikar in på tisdag. Har du ngt på ingång?
    Annars ha en bra dag!
    Kram Liselotte

    SvaraRadera
  12. Nu står den i ugnen-hoppas den smakar lika gott som det luktar i hela huset nu! Mums! Får väl frysa in lite av den, brukar du göra det? Går det bra? Kram igen Karolin

    SvaraRadera
  13. Den går alldeles utmärkt att frysa Liselotte!
    Det gör jag med den jämt.

    Skåpet är tyvärr sålt nu.
    Kul att du vill titta in i butiken.

    Japp,visst är det saker på ingång.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  14. LOTTA,SLURP är rätta ordet!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  15. Jahaaa,var det du min vän!

    Kan tro att det doftar gott i köket!
    Du,om du äter minst ett par stycken, då lovar jag att bebisen kommer!

    :D

    Bebisen kommer vilja ha denna kaka så fort den kan prata.
    Det känns som om jag ska bli Moster igen......typ iallafall!

    Kram till dig.

    SvaraRadera
  16. :-) Söt du är! Kakan var gudomlig-vid närmare titt såg jag att själva grundreceptet var som "min" kladdkaka-kockosöverdraget förgyllde den bara ännu mer! Yummy!//K

    SvaraRadera
  17. Hej Linda!!
    Ska genast ta på mig förklädet;)
    Mums!!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. Hallå där!
    Det gör du alldeles rätt i!

    Kram kram
    Linda

    SvaraRadera