söndag 4 oktober 2009

Kanelbullens dag.....

Som de säger....



Där satt den!
Mitt i prick!

På självaste Kanelbullens dag dessutom.

* Det var den här dagen för 3år sedan vår
underbara lilla tjej föddes.
* Det var den här dagen som jag och min
vän oxå låg vägg i vägg på BB.
Jag hann 20min. före!!
* Det var den här dagen, men för 31år
sedan min goa lillasyster tittade ut.





( Tack, Arne & Arne )

Så vad passade då bättre, än att få en egen,
alldeles perfekt kanelbulle i present.

Jag är helt såld på dessa varianter av bakverk
som någon sitter och syr.

Ett riktigt pillergöra.
Inget för mig med andra ord.





På 3-års kalaset idag bjöd vi på bla. denna
tårta.

Den är fantastiskt god och hur enkel som helst.
Därför tänkte jag ta och dela med mig av den.

6 äggvitor
3 dl socker
3 msk kakao
50 g hackad mjölkchoklad
1 tsk balsamvinäger

Vispa vitorna till hårt skum.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning.
Ha i kakao.
Droppa i vinägern.
Ha i chokladen.

Vänd om smeten.
Häll upp smeten på baklåtspapper i
långpanna.

Grädda i ugnen 150 grader, ca.15min.

Låt svalna. Ha på vispad grädde och bär.
Detta recept kommer från en vän till mig
och jag kan verkligen säga att ni får beröm på
kalaset!

Prova.


Ja, nu när detta inlägg snart är slut,ska jag ta
och knyta mig.

Klockan har snart paserat 18.30!!

En jobbig dag, med mycket bak och trötta
barn. Kalas i stora lass!

Sen ska jag erkänna att gårdagen med det
trevliga sällskapet och god mat & dryck oxå
sätter sina spår hos en Tant i sina bästa år......

Men vi hörs igen.
Hoppas jag.

Tack för att Du tog dig tiden att titta in.
Jag blir Skitglad.

Godnatt. Eller Godkväll.

Linda

10 kommentarer:

  1. Nej, inte den här gången min vän..... Men men, man ska aldrig ge upp, eller hur!! Bättre lycka nästa gång =)

    Önskar dig en bra vecka, på återhörande!

    Kram Malin ^^,

    SvaraRadera
  2. Hahaaaaa.
    Verkligen bättre Lycka nästa gång!

    Tack detsamma till dig.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Såå mysigt att få ha födelsedag på bakverkens konungs födelsedag!!

    Tårtan såg urgod ut!! Ska absolut testa den vid tillfälle!

    Ha det gott!

    Kraam Sanne

    SvaraRadera
  4. Heeej, OJ vad många nya inlägg jag hade att läsa herr guud jag har bara varit borta en helg men här händer det grejer!! Skolådan var ju skitkul, jag hade fått samma kommentar men jag tror att jag ska anamma den idén, få se kommentarerna här hemma, MEN först måste jag hitta en låda som rymmer typ 20 par skor nått sånt........Hej hopp kram Malin

    SvaraRadera
  5. Nämen hejsan Linda! Vad roligt att du tittade in till mig :) Vilken tur att du blev nyfiken och hälsade på mig. Annars hade jag inte hittat hit till din helmysiga blogg. Det är så kul med nya bloggvänner! Du är hjärtligt välkommen tillbaka när du vill! Jag kommer in till dig flera gånger nu när jag hittat dig. :)
    Vilka bakelser!!!
    Än har jag inte inhandlat någon "tygbakelse" eller "virkbakelse". Men snart så får säkert en sådan följa med mig hem också, hihi. De ser ju så läckra ut!
    Grattis till din 3 åring! Så kul att hon och din lillasyster fyller år samtidigt. :) Om jag nu uppfattade det rätt? Och villken smarrig tårta! Jag tar gärna och "lånar" receptet. Min tjej fyller i Nov. Kanske jag tar och gör denna då. :)) -Tack för att du delar med dig av det!
    Nej, nu ska jag ta och vara go med maken lite.
    Jag får önska dig en fin kväll och härlig Tisdagsmorgon...
    Stor KRAM till dig Linda / Åsa.

    SvaraRadera
  6. Nämen hej Sanne.

    Tack för att Du tittar in.
    Jag kan verkligen säga att tårtan är supergod.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Eller hur Malin......

    Hoppas då att du hittar en låda som passar.Som sagt den måste ju då vara lite större än min.

    Ha en bra dag i kylan vännen.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. ÅSA.Vad glad jag blir över att du är här.
    Tack för att du gillar min blogg.Alltid lika kul att höra det.

    Dessa bakelser är helt ljuvliga tycker jag.Antar att det bara är att fortsätta samla nu.

    Japp,dotter och lillasyster på samma dag!

    Gör du tårtan i november.Det kommer att bli uppskattat det lovar jag.

    Stor kram till Dig.
    Linda

    SvaraRadera
  9. Ja,att det va kanelbullens dag som lilla Ellie o syster yster hittade ut hade vi ingen aning om.Var nog mestslumpen att jag fastnade för "kanelbullen" till Ellie i somras.Stod o valde mellan dammmsugare el chokladbollar.
    Men det blev bullen o det passade ju jättebra.
    Ja,jag är ju fortfarande lika barnslig med sådana saker.
    Jag har ofta kaffekalas i vår lilla hörna med våra älskade barnbarn.
    Kram på er alla,det går säkert jättebra på Arken.Du kan din sak

    SvaraRadera
  10. Visst var det passande?
    Idag har jag ringt farmor Stina om prinsess tårtor....!
    Hoppas att hon får till det.

    Ja.Vi får väl se hur det går.
    Tack iallafall.

    Kram kram

    SvaraRadera